Grundig og tidkrevende jobb: – Straks siste innspurt

– HELT NØDVENDIG: Vidar Hårstad og Kai Olav Ims, veimestere i fylkeskommunen, har fått bekrefta det de antok – at dette er en helt nødvendig jobb å gjøre med Ramnesveien. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

Elvevannet har herja med veien i alle år, og bare små og helt nødvendige utbedringer har aldri holdt mål over lengre tid. Nå gjøres jobben skikkelig – men det tar tid.

Bakgrunn: Nå stenges veien – tar ikke sjansen på trafikk.

Vidar Hårstad og Kai Olav Ims, veimestere i Vestfold og Telemark fylkeskommune, møter ReAvisa – igjen – ved veiarbeidet rett sør for Ramnes kirke, på Ramnesveien. Vi skriver onsdag 25. januar, snart tre måneder etter at trøbbelet starta her.

Her har veien vært stengt helt siden 10. november i fjor. En helt korrekt avgjørelse, har videre utglidninger og ikke minst funn under overflaten vist.

Ble tatt på alvor – med god grunn

RASFARE: Veien var i bevegelse, og stadig større bevegelse til tross for at den ble stengt for trafikk. Bildet er tatt ved den første inspeksjonen av Ramnesveien i fjor høst. Arkivfoto: Stian Ormestad, ReAvisa.

Det var tidligere i fjor høst at lokalkjente var bekymra for stadig større sprekker i asfalten, og etter hvert store nivåforskjeller på veien. Dette ble tatt på alvor av veimyndighetene i fylkeskommunen.

Og sjøl etter at veien var stengt for trafikk, fortsatte utglidingen. Det måtte geologiske undersøkelser til før jobben med å utbedre veien kunne starte.

Etter hvert som det ble gravd, fant man at det måtte gås grundigere til verks.

Grunnforholdene var langt ifra optimale.

Blitt flikka på mange ganger

GÅR GRUNDIG TIL VERKS: Nå gjøres jobben skikkelig, med mer moderne virkemidler. Rullene inneholder geonett, en fiberarmering som pakker inn massene. Det blir blir brukt glasopor, en miljøvennlig lettfylling som veier nesten ingenting – laga av resirkulert glass. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

– Her har det blitt flikka på veien i mange omganger, kunne vi se. Stort sett litt halvveis. Vi fant flere utbedringer mot elvekanten, men ikke sånn som vi gjør nå, forteller veimesterne:

Nå graves det 1,80 meter ned, for så å legge duk og geonett i flere omganger – sistnevnte er en fiberarmering som pakker inn glasoporen, en lettfylling som veier en brøkdel av steinmasser – men som tåler like mye.

Det vil for framtida sørge for mindre vekt og belastning. Mot elva bygges det opp fem høyder med stor sprengstein som skal stå i mot elvevannet.

På den måten skal Ramnesveien være godt rusta til å stå stødig i mange og lange tider framover.

Et ustabilt vintervær har skylda

FULL SNØ-STANS: Et ubestemmelig vintervær med temperaturer over og under null grader, med mye is, snø og vann om hverandre, har gjort sitt til flere utsettelser i veiarbeidet. Dette bildet ble tatt i en av de verste snøføykene tidligere på nyåret i år. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

Til uka er siste innspurt, etter planen – en framdriftsplan som riktignok er blitt justert gang på gang: – Kort sagt har vel ingenting gått som planlagt, sier veisjefene. Og mesteparten av skylda må et ustabilt vintervær ta.

Det ble lagt halm på bakken for å beskytte mot tæla og det ble lagt snøsegl over for å holde snøen unna.

Men dette var lite til hjelp når vinteren byr på temperatur-svingninger på over og under null grader.

Da blir det is og vann om hverandre, som har spolert mye av framdrifta.

Midlertidig åpning – med litt røft dekke

STOR SPRENGSTEIN: Det skal stables digre steinblokker i fem høyder mot elva, for så å legge grov pukk og stein helt øverst, med jord oppå. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

Glasoporen, som er ganske fascinerende å løfte og kjenne på – en passe stor «stein» er lett som en fjær – produseres og må hentes i Fredrikstad. Nå står og faller alt på levering av dette.

– Vi håper vi kan åpne veien til neste helg, så resten av denne uka og den neste blir siste innspurt. Det blir en midlertidig åpning, med knust asfalt som dekke, forteller veimesterne.

Det er både dyrt og dårlig å legge asfalt i vintervær, så den endelige asfalteringa vil skje til våren.

– Det viktigste nå er å få åpna veien igjen, om enn med litt røft dekke.

Les mer om saken i ReAvisa-arkivet:

Bekymra for at veien er på vei til å rase ut.

Nå stenges veien – tar ikke sjansen på trafikk.

Fortsatt stengt Ramnesvei.

STOR HØYDEFORSKJELL: Det er blitt gravd 1,80 meter ned i grunnen under veien, for så å fylle opp igjen til samme nivå med lette masser som veier en brøkdel av jord, grus, pukk og stein. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

SISTE INNSPURT: Veimesterne i fylkeskommunen har, etter flere utsettelser i forhold til opprinnelig framdriftsplan, et godt håp om å være i siste innspurt av veiarbeidet nå – med åpning på tampen av neste uke. Det betyr åpen Ramnesvei den første helga i februar 2023. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

ReAvisa-året i bilder – se vår oppsummering av 2022:

Avisa kommer ikke lenger i postkassa – her finner du ReAvisa:

Les også: Nydelig Nyttårskonsert.

Les også: – For en gjeng!