Denne helga konkurrerer Norgesmesteren på hjemmebane i Re: – Det er skikkelig action

PSYKER SEG OPP TIL FØRSTE START: Olav Frostad Dahle (16) er storfavoritt på hjemmebane, i Norgescupen hos Våle modellbilklubb denne helga. Sjøl mener han at hans mentor Helge Johannessen på andre sida av bordet er en enda større favoritt. – Nei, her har nok eleven passert læreren for lengst, sier Helge. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

I den eldste fabrikkbygningen hos Huseby er det full fart og spenning hele denne helga lang – og blant de startende er en Norgesmester på hjemmebane: – Det er skikkelig moro og hyggelig, med masse action på banen. Og veldig hyggelig utafor banen.

Les også: Kommer fra alle kanter av landet for å konkurrere i Re.

Det var tilbake i 2014 at motorsporten i liten skala ble starta opp på Sem, for så å flytte til Re og den eldste delen av Huseby-fabrikken i Våle i 2016.

I dag heter klubben Våle modellbilklubb, og klubben er tatt opp i Norges Motorsportforbund (NMF) og Norges Idrettsforbund (NIF).

Ny giv og medlemsvekst

FULL FART: Marius Akerholt, nestleder, Tommy Dahle, teknisk kontrollant og styremedlem, og Eivind Heggem, daglig leder, huser Norgescup i touring, bilsport i liten skala, denne helga, 14. – 15. januar 2023. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

INTERNASJONAL STANDARD: Våle modellbilklubb har pussa opp lokalene og laga ny bane, der det kan kjøres nasjonale og internasjonale løp. Denne helga er det Norgescup her i Re. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

– Vi er nå drøyt førti medlemmer, forteller Eivind Heggem fra Undrumsdal, ildsjel helt fra oppstarten på Sem for sju år siden. Det er nesten dobbelt så mye som i fjor høst, da det var en restart for aktiviteten i Re.

Klubben samles her i Re for å kjøre, skru og samles to til tre ganger i uka – noen av klubbens medlemmer har så lang reisevei som en time – halvannen.

I fjor skjedde det mye i kulissene, som nå viser seg i klubbens første store arrangement i ny drakt.

Her går det fort i svingene

– Vi er fortsatt i oppstarten under navnet «Våle modellbilklubb». I fjor pussa vi opp lokalene og lagde en ny bane, med nyåpning 31. august i fjor, forteller Eivind.

Tidligere var det om å gjøre å sladde pent, såkalt drifting. Nå er det om å gjøre å kjøre fort, såkalt touring.

Det skal gjøres unna flest mulig runder i løpet av 5 eller 8 intensive minutters kjøring.

Flere ganger Norgesmester

LÆREGUTT OG MENTOR: Olav Frostad Dahle (16) og mentor Helge Johannessen på andre sida av bordet driver og psyker hverandre ut før første start – det er en del av gamet. De er gode kompiser og konkurrenter. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

PREMIEBORD: Midt i tråkket fram til start står alle pokalene og lokker på premiebordet. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

– Nå har vi fått godkjent internasjonal standard på banen og kan arrangere store løp – som denne Norgescup-runden, forteller Eivind. Denne helga er drøyt femti deltakere i aksjon.

En av dem er Våle modellbilklubb sin egen Olav Frostad Dahle (16) fra Holmestrand. Han har kjørt radiostyrt bil siden han var 4 år gammel, og prøvde seg første gang på bane som 6-åring.

For å gjøre nok en imponerende lokal idrettshistorie kort: På de ti åra har unggutten blitt Norgesmester flere ganger, seinest i fjor. Han sikter mot internasjonale konkurranser.

– Dette er mye mer action

– Det er moro å sette seg mål å jobbe mot, forteller Olav til ReAvisa, – også er det veldig moro å kjøre og ha det sosialt og fint – og dette er noe helt annet enn fotball, sier Olav – som også har spilt fotball.

– Dette er mye mer action, og det er individuell idrett – men fortsatt et godt miljø der vi hjelper hverandre til å bli enda bedre og utveksler erfaringer.

Tvers ovafor Olav sitter Helge Johannesen fra Lørenskog, som også har banen her i Re som hjemmebane, til tross for lang reisevei.

Eleven har passer læreren

KLAR FOR FIGHT: Bilen til Olav er sett over sikkert hundre ganger, hver eneste lille detalj – nå er det klart for løp på hjemmebane. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

AKKURAT SOM EN EKTE BIL: Bare i liten skala – her kan det justeres og finjusteres enda litt til på alle innstillinger. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

Helge er Olavs mentor. Mens mange mener Olav er storfavoritt denne helga, så mener Olav sjøl at Helge er det, og sånn går praten før første start:

– Her har nok eleven passert læreren for lengst, mener mentor Helge om Olav. Læregutten vant NM i fjor foran læremesteren.

Men så skal det sies at Helge har vinni mer enn tredve NM-løp. Han har også vært høyt oppe på resultatlistene i VM.

Medlemmer fra en stor radius rundt Re

Miljøet i Våle er elite, med flere av landets beste innen sporten – men det er også bredde. Her kan alle som er interesserte komme og teste ut bilsporten i liten skala, klubben har lånebiler og satser stort på rekruttering.

Det kjøres enten på innendørsbaner med teppe som underlag, som her i Re, og det kjøres utendørs på asfalt om sommeren.

Det er langt til andre innendørs baner, så Re-klubben får stadig flere medlemmer fra en stor radius rundt Re.

Bruker mye tid på hobbyen

TEKNISK KONTROLL: Det måles og veies før start, her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

STRENGE REGLER: Den minste uregelmessighet kan gi konkurransefortrinn. Derfor er det en nøye teknisk kontroll før start. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

Her er det treninger to til tre ganger i uka, fast er onsdager fra klokka 17.00 til 21.00 og søndager fra klokka 12.00 til 20.00, ellers annonseres treninger utenom dette på Facebook-sida til klubben.

Olav trener minst to ganger i uka her i Re, pluss at han setter av minst en kveld i uka til skruing – ofte mer. – Det er alltid noe å gjøre, du blir aldri ferdig med å sjekke over alt – du kan alltids sjekke over enda en gang til.

– Bilene er veldig avanserte med mye å justere på, det er jo som en vanlig bil – bare i liten skala, forklarer Olav som viser fram justering av støtdempere, styring og alt mulig annet.

Masse action og moro

Men du kan også henge med uten å legge så mye i det. Klubbens lånebil er en god ide, hvis du bare vil teste ut sporten. En bil til konkurransekjøring koster fra 3.000 kroner og opp til 10.000.

– Her er alle velkommen til å komme for å sjekke ut hva dette er, forteller Olav, som understreker i prat med ReAvisa hvor godt miljøet er:

– Det er skikkelig moro og hyggelig, med masse action på banen. Og veldig hyggelig utafor banen.

TAKKNEMLIGE: Rimelig husleie hos Huseby er Våle modellbilklubb veldig takknemlig for. Her er det treninger fast to ganger hver uke, noen ganger flere – det annonseres på klubbens Facebook-side. Klubben har bil til utlån for alle som vil prøve sporten. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

ReAvisa-året i bilder – se vår oppsummering av 2022:

Avisa kommer ikke lenger i postkassa – her finner du den:

Fra arkivet: Full fart i gamle fabrikkslokaler.

Les mer om sport i Re.