Sprintrally Revetal går fra grushjul til asfaltslicks: – Her i Re har vi noen av landets råeste rallyveier!

TOTALVINNER I FJOR: Frank Tore Larsen og kartleser Torstein Eriksen fra NMK Modum & Sigdal tok totalseieren i Sprintrally Revetal 2018. I år må de sale om til slicks, for i år skal det kjempes på asfaltveier. Foto: Stian Ormestad.

I fjor ble det en fartsfest på grusveiene i Kleiva og over Langevann – i år kommer Rally Revetal tilbake på legendariske rallyveier på asfalt.

annonse

Mimre? Se alle bildene fra Sprintrally Revetal 2018

For andre året på rad arrangeres Sprintrally Revetal: Lørdag 31. august samles den norske rallyeliten til dyst på helt råe Re-veier.

FARTSFEST: Vidar Holum, Asker og Bærum motorsport, og Re-ordfører Thorvald Hillestad er klare for å flagge inn fjorårets deltakere i Rally Revetal. Foto: Stian Ormestad.

Nytt av året er at løpet går på asfaltveier, og løpet teller i den norske asfalt-cupen.

Vivestadåsen og Himmelspretten

Arrangøren Asker og Bærum motorsport har det siste året jobba med å finne en ny trasé, og har lykkes med å finne krevende etapper for sjåførene og publikumsvennlige etapper for alle som vil komme og oppleve fartsfesten.

– For de lokalkjente kan vi fortelle at løpet består av tre spesialstrekninger som skal kjøres to ganger. Etappe 1 og 3 går på Ramnesveien, med start ved Berg gård. Etappe 2 og 5 går over Vivestadåsen, med start fra Vivestad og målgang ved Holtung i Fon.

– Etappe 4 og 6 blir kjørt på Kåpeveien med start fra Grette i Undrumsdal og over Himmelspretten mot Revetal, forteller Vidar Holum på vegne av Asker og Bærum motorsport.

Sagt med andre ord: Noen av landets råeste rallyveier. De finner vi her i Re:

Vivestadåsen har vært en berømt og berykta rallyetappe helt siden Rally Viking på 1950-tallet, seinere i NM-løpet Rally Larvik. Himmelspretten er også en elsket og fryktet rallyetappe.

Viktig med lokalkunnskap

VARIERT BILPARK: For den bilinteresserte blir det både splitter nye rallyracere og eldre rallyklassikere å se – som denne flotte Ford Cortinaen som fikk seg en på trynet i fjorårets Rally Revetal. Foto: Stian Ormestad.

Start blir flytta fra Revetal til Re videregående skole, der første bil kjører ut av startrampa klokka 12.00 lørdag 31. august. Målgang er beregna til cirka klokka 17.00 samme sted.

Årets løypesjef er ikke ukjente Erik Aaby fra Hof. Med snaut femti års erfaring fra nasjonal og internasjonal rally har han god kunnskap om hva som er viktig å legge vekt på for å tilfredsstille de aktive, og samtidig ivareta publikumsinteressen.

ARRANGØRSTABEN: Solid rutine og lang erfaring fra rallysporten, kombinert lokalkunnskap fra brødrene Gunnerød. Foto: Pressemelding.

Løpsleder Petter Stenseng forteller også at arrangørstaben får svært god hjelp av brødrene Frode og Bent Gunnerød fra Re. 

– Det er en absolutt nødvendig med lokalkunnskap for å arrangere et slikt løp.

Totalt på løpsdagen vil rundt 100 funksjonærer være i arbeid.

Fantastisk fartsfest!

Løpet høsta masse positive tilbakemeldinger fra fjorårets deltakere. Det er i år satt en deltakerbegrensning på 80 deltakende lag.

Det jobbes med å få på plass noen svenske deltakere, røper Vidar Holum til ReAvisa:

– Vi vil vi komme tilbake til anbefalte publikumsplasser og tidsskjema for når deltakerne er venta til de forskjellige etappene.

– Alt ligger til rette for en fantastisk fartsfest i Re denne siste lørdagen i august!

Mimre? Se alle bildene fra Sprintrally Revetal 2018

DRAMATIKK: Rallybilen var nesten ikke til å kjenne igjen etter det voldsomme krasjet til Dorthe Gunnerød og Thomas Andre Imingen i fjor. Foto: Stian Ormestad.

To til sjukehus etter kjempekrasj på Kleivaveien.

Ble berget ut av dette vraket uten alvorlige skader.

STILLE FØR STORMEN: Tidlig på morgenkvisten var det stille før stormen før fjorårets Rally Revetal. Foto: Stian Ormestad.

SØSTRE PÅ TUR: Hedda Turvoll Lien (15) og Thea Turvoll Lien (18) fra Hokksund kjørte sitt første rally sammen i fjorårets Rally Revetal. Foto: Stian Ormestad.

SISTE SJEKK: Alle deltakerne må skrive noter, det vil si en detaljert og rask beskrivelse av rallyveiene. Det skaper en ekstra spenning før start. Foto: Stian Ormestad.

GOD STEMNING: Dorthe Gunnerød (18) fra Vivestad og Thomas Andre Imingen (31) fra Hokksund er klare for start i Sprintrally Revetal i fjor. Foto: Stian Ormestad.

NOTER: Sånn ser veibeskrivelsen ut inni en rallybil. Foto: Stian Ormestad.

DÅRLIG SIKT: En rallybil kommer gjennom skogen med panseret rett til værs… Foto: Stian Ormestad.

BREISLADD: Olav og Christell Fredriksen fra Vestfossen viser hvordan det skal kjøres opp Kleivabakken. Olav kjørte bakkeløp her for tjue år siden. Foto: Stian Ormestad.

UT I SKOGEN, OPP I TRÆRNE: Det blir en ny fartsfest i Re lørdag 31. august 2019. Foto: Stian Ormestad.

VAKKERT SKUE: Steffen Bjerknes fra Flå ladder godt med sin gamle Ford Escort MKII. Foto: Stian Ormestad.

VAKKERT SKUE: En enda eldre Ford Escort MKI. Foto: Stian Ormestad.

BREMS, BREMS! Det ble noen biler i grøfta etter hvert på krevende rallyveier i Re. Foto: Stian Ormestad.

BOM FAST: Roger Rustand fra Kongsberg fikk hilse på litt flott Re-natur da veien plutselig ble borte under rallybilen. Foto: Stian Ormestad.

ERFAREN ARRANGØRSTAB: Asker og Bærum motorsport har siden i fjor leita etter nye rallyveier, og fant de perfekte veiene her i Re – også på asfalt. Foto: Stian Ormestad.

Les mer om Re motorsport i ReAvisa-arkivet.

Les mer om sport i Re.