Nå løftes vei-kaoset politisk i både Re og Tønsberg

FOLKSOMT: Det er et fantastisk skitilbud i Re-løypene. Parkeringsplasser finnes også – bare folk benytter seg av de: Ved Langevann og på Ramnes skole. Ikke langs Tinghaugveien. Foto: Stian Ormestad.

RE/TØNSBERG: – Dette er et årvisst problem. Det er mange utfartshelger og -dager til Re-løypene. Neste år er det på’n igjen – og da er det nye Tønsberg kommunes problem.

annonse

Bakgrunn: Fantastisk i løypene, kaos på veien: – Aldri vært verre!

Sist søndag møttes vinter og vår, og parkeringsproblemene langs Tinghaugveien og på private områder toppa seg.

– Aldri vært verre, sa lokalkjente til ReAvisa. – Glad vi ikke fikk noen utrykning til området, uttalte brannvesenet.

Parkerer uten hensyn til lov- og regelverk

PÅ KRYSS OG TVERS: Slik så det ut langs Tinghaugveien ved Risås søndag. Foto: Stian Ormestad.

TEST: Vestfold interkommunale brannvesenet testa tidligere i vinter framkommeligheten rundt om i sitt distrikt: – Dette er ikke OK. Her kom vi fram med millimetere klarning. Veibredden for våre kjøretøy må være minimum er 3,5 meter. Foto: VIB.

Heming Olaussen (SV) er raskt på ballen, og har utforma en interpellasjon til neste kommunestyremøte i Re.

Han mener også dette er et problem nye Tønsberg kommune må ta høyde for å løse, derfor er det også sendt en forespørsel før møtet i Fellesnemda for sammenslåingen av Re og Tønsberg torsdag:

Sist søndag var en fantastisk skisøndag i Re-løypene. Ikke minst Tønsberg-folk reiste mann av huse for å nyte en av de siste mulighetene til en skikkelig skitur i velpreparerte løyper lokalt, skriver Heming.

Problemet består i parkeringskaoset som oppstår langs Tinghaugveien, der folk parkerer uten hensyn til lov- og regelverk, står det skrevet med henvisning til ReAvisa-saken, og sitat fra vakthavende brannsjef Hans Otto Schjerven:

RASKT PÅ BALLEN: Heming Olaussen (SV) vil løfte saken politisk i både Re og Tønsberg i håp om å få en løsning på parkeringsproblemene langs Tinghaugveien. Foto: Stian Ormestad.

– Vi ville åpenbart slitt med framkommeligheten. Vi er glad vi ikke fikk noen utrykninger til området.

Til neste år er det nye Tønsbergs problem

Dette er et årvisst problem. Det er mange utfartshelger og -dager til Re-løypene. Neste år er det på’n igjen – og da er det nye Tønsberg kommunes problem.

Spørsmål: Hva vil Fellesnemndas leder og kommende rådmann gjøre for å forebygge at dette problemet gjentar seg neste vinter, i verste fall med katastrofale konsekvenser?

I interpellasjonen til kommunestyret i Re løftes flere ønsker som Re løypelag allerede har fronta i lengre tid, som blant annet skilting med parkering forbudt langs Tinghaugveien, en kommunal vei. Det har ikke vært lett å få gjennom.

Heming skriver: Re løypelag informerer så godt de kan via egen hjemmeside. Den når åpenbart ikke godt nok ut, eller folk ignorerer informasjonen.

Det er hjemmel for både å bøtelegge ulovlig parkering, og evt. foreta borttauing. I ytterste tilfelle kan faktisk nødetatene brøyte seg vei. Pr. i dag  opplever folk at det ikke får noen konsekvenser om de bryter lover og regler.

Forslag til forbedringer i tre punkter

TRANGT: Slik så det ut langs Tinghaugveien ved Risås søndag. Foto: Stian Ormestad.

UFRAMKOMMELIG FOR BRANNBIL? Tre kvarter tok det å passere Risås over Tinghaugveien søndag 10. mars. For en utrykning kunne det vært en katastrofal forsinkelse. Foto: Stian Ormestad.

Re SV mener det er flott at så mange ønsker å bruke Re-løypene. Vi mener kommunen må ta et ansvar i denne saken. Neste vinter bør en rekke ting være gjort for å bedre situasjonen:

1. Informasjonen må bli mye bedre. Siden vi neste vinter kommer til å være en del av ny  kommune, med mye større ressurser på informasjonssiden, bør det i god tid før neste vinter legges en informasjonsstrategi for å sikre at man når publikum via hjemmesider, apper, eget infoblad, bruk av lokalmedier, skilting osv.

2. Kommunen bør ta kontakt med Veivesenet for å få opp P-forbudt-skilt på de mest belasta strekningene. Slik kan ingen unnskylde seg med at de ikke visste at det var forbudt. Evt. bør kommunen sjøl sette opp slike skilt.​

3. Forbudet bør håndheves. Politi eller kommunale tjenestemenn bør være tilstede og påse at ikke folk parkerer ulovlig, evt. gi bøter til de som overtrer loven. Tønsberg har egne parkeringsvakter. Bør ikke disse kunne settes inn? Interpellanten tar også opp saken i Fellesnemnda, som en forespørsel. På denne måten er både de nåværende ansvarlige (Re kommune) og framtidig ansvarlig (nye Tønsberg kommune) varsla om saken.

Løftes politisk både i Re og Tønsberg

LEDIG! Mange parkeringsplasser ledig ved Langevann og på Ramnes barneskole, samtidig som det langs Tinghaugveien var et komplett kaos… Foto: Stian Ormestad.

KLAPPET OG KLART: Nybrøyta parkeringsplasser ved Langevann – så å si like kort til Re-løypene her, som langs Tinghaugveien ved Risås. Foto: Stian Ormestad.

Heming forteller til ReAvisa at det er viktig å få løfta saken politisk, og at tida er overmoden for en løsning på problemene.

De frivillige drifter først og fremst løyper, og gjør det fantastisk godt. I tillegg informerer de så godt det går, men kommunen må også trå til: Med parkering forbudt-skilt, for eksempel. 

Møtet i Fellesnemnda for sammenslåingen av Re og Tønsberg er torsdag 14. mars klokka 18.00 på Revetal. Det neste kommunestyremøte i Re er tirsdag 2. april.

Les også: Kong Vinter gjør et skikkelig comeback!

LUKSUSPROBLEM? Ikke rart mange oppsøker denne Re-idyllen. Foto: Privat.

Bakgrunn: Fantastisk i løypene, kaos på veien: – Aldri vært verre!

Les også: – Oslo har Nordmarka, vi i Vestfold har Re-løypene!

Les også: Skikafeen ble en suksess – fra første søndag!

Fra alle oss, til denne gjengen: – Tusen hjertelig takk!

,