Norgeseliten sladder innom legendariske rallyveier i Re

FULL FART! Flere Re-veier er legendariske i rallymiljøet. Lørdag 1. september skal norgeseliten få bryne seg på disse igjen. Bildet er fra rally i Re sommeren for åtte år siden – den gangen på asfalt, her gjennom Kåpekrysset. Foto: Synne Eggum Myrvang.

RE: I Re har vi noen av landets råeste rallyveier. Helt siden Rally Viking gjennom Re på 1950-tallet har disse veiene vært elsket og hatet. Snart skal norgeseliten igjen få bryne seg på Re-grunn, med Re sprintrally.

annonse

Denne saken kunne du først lese i ReAvisas sommermagasin 2018.

Re sprintrally arrangeres lørdag 1. september, og hele norgeseliten forventes å stille til start. Det melder arrangøren Asker og Bærum motorsport.

FART OG SPENNING: Slik gikk det for hjemmefavoritten Tom Heitmann da det ble kjørt rally i Re for åtte år siden. Det endte med bulk og krasj. Foto: Synne Eggum Myrvang.

De har jobba med prosjektet i ett års tid, og kan love de aktive fantastiske rallyveier for både deltakere og publikum.

Rally-legende jobber i kulissene

Totalt vil løpet bestå av rundt ni mil, og cirka to av dem er fartsetapper. To fartsetapper skal kjøres to ganger.

Foreløpig ønsker arrangøren å holde kortene litt tett til brystet, men røper at starten vil gå fra Re videregående skole i Bergsåsen klokka 12.00 denne lørdagen.

– Vi kommer med mer info om anbefalte publikumsplasser når tiden er inne for det, forteller løpsleder Petter Stenseng i ReAvisas sommermagasin.

Ideen til løpet hadde Erik Aaby, nå bosatt i Hof. Erik er en legende i norsk rallysport. Han starta sin bilsportkarriere tidlig på 1960-tallet, og tok sitt siste NM-gull så seint som i 1988.

NYE OG GAMLE BILER: Et helt vanlig norsk rallyløp inneholder både nye verstinger og gamle klenodier. Foto: Synne Eggum Myrvang.

De siste åra har rally-legenden vært en viktig pådriver i kulissene for diverse arrangøren over hele Norge, og nå for tida er det sprintrally i Re han bruker fritida si på. Blant lokale krefter har han fått med seg blant annet brødrene Bent og Frode Gunnerød.

PUBLIKUMSSPORT: Bilsport trekker alltid massevis av publikum. Dette bildet er fra Kåpekrysset, da det ble kjørt rally i Re tilbake i 2010. Foto: Synne Eggum Myrvang.

Internasjonal deltakelse

Sprintrally har blitt en populær form for bilsport. Kostnadene til dekk og drivstoff holdes nede, og slike løp er unnagjort på noen få timer.

Første bil regnes å være i mål ved 16-tida, fire timer etter første start samme lørdag, forteller løpslederen.

Totalt jobber det nå rundt tjue personer med dette prosjekt, men det forventes at rundt hundre funksjonærer er på plass under løpsdagen.

Det blir deltakerbegrensning på 80 lag. Arrangøren regner med internasjonal deltakelse – hvert fall fra andre nordiske land, der svenske lag snuser på å melde seg på allerede før påmeldingen er i gang.

INVITERER NORGESELITEN TIL RE: Arrangørstaben, stående fra venstre: Bent Gunnerød, Frode Gunnerød, Erik Aaby, John Erik Nilsen og Vidar Holum. Sittende foran løpsleder Petter Stenseng, Pressefoto.

Denne saken kunne du først lese i ReAvisas sommermagasin 2018.

Les mer om sport i Re.