PR-verdi: Over fire millioner

ReAvisa_november2010_NETT

STOR INTERESSE: Da Slagene på Re-prosjektet fant nordens eldste slagsted på Linnestad, resulterte det i noe som kan regnes som mediestorm for et lite kommunalt kulturkontor. Faksimile: ReAvisa, november 2010.

RE: På oppdrag fra ReAvisa har flere PR-eksperter anslått verdien av mediedekningen etter høstens funn av slagstedet til mer enn fire millioner kroner.

Faglig leder på reklame i Dynamo Norge, Ivar Vareide, anslår at PR-verdien kan være opptil fem milloner kroner.

– Jeg må få understreke at dette jo blir litt leking med tall, og det er jo noe som ikke er i nærheten av presisjonsnivået til et sveitser-ur, sier Vareide til ReAvisa.

En av forutsetningene for regnestykket er at redaksjonell omtale normalt har tre til fire ganger så stor verdi som kjøpt reklame på annonseplass. Ta for eksempel oppslagene i riksaviser med cirka sju sider: Dette antallet sider med tydelig omtale gir et verdianslag på cirka 1,6 millioner kroner alene. Redaksjonell omtale i lokalaviser kan ganges med fire på grunn av sterk leserinvolvering.

Da Slagene på Re-prosjektet fant nordens eldste slagsted på Linnestad, resulterte det i noe som kan regnes som mediestorm for et lite kommunalt kulturkontor.

Les mye mer om dette i ReAvisa, november 2010.