Leserinnlegg: Venstres visjoner for buss i nye Tønsberg

Tønsberg Venstre ønsker kraftig økt valgfrihet og muligheter for folk til å komme seg dit de ønsker, bli mindre avhengige av å alltid kjøre egen bil, skriver Håvar Bettum (V).

Les mer om politikk, styre og stell i Re.

Ikke alle kan kjøre bil, enten de er for unge eller gamle, syke, skadede eller økonomiske årsaker.

TØNSBERG VENSTRE: Håvar Bettum, 2. kandidat, foran til venstre. Foto: Stian Ormestad.

Fellesskapet sponser allerede kollektivtilbud med store beløp, det er derimot mange som ikke får et reelt og godt nok tilbud de kan benytte.

Offentlige finansierte tjenester må bli mer likeverdige i den nye kommunen, ikke bare prioritere de som bor sentralt.

Det er bedre muligheter til å få dette til på lag med store Tønsberg, enn som lille Re i kampen mot de store rundt oss i fylket.

Store områder i Re har et fraværende tilbud, og for mange er bussen et sjeldent syn, for tregt og kronglete, og kjører heller ikke dit folk egentlig skal.

Tønsberg og Vestfold Venstre har følgende konkrete løsninger for bedre busstilbud i Re:

– Rute 120 må fortsette fra Kirkevoll til Kopstadkrysset og via Undrumsdal tilbake til Tønsberg.

Runden må kjøres dobbelt så ofte og begge retninger.

Det vil gi rask overgang til/fra både Horten, Holmestrand, Oslo og Sørlandet.

Fleksibel bestillingsbussordning skal testes ut i Re, etter samme modell Sauda har hatt stor suksess med.

Det vil gi grendene i eksempelvis Fon, Vivestad, Kleiva, Hjerpetjønn og ellers en mulighet for buss til stoppesteder langs hovedrutene.

Tønsberg Venstre ønsker også forsøk med gratis buss i rushtid, for ungdom og studenter.

Tønsberg Venstre ønsker å bevise at våre reisevaner fort kan endre seg om tilbudet blir godt nok, det vil gi oss både individeelle friheter, muligheter og besparelser, samt spare unødvendig store og kostbare bompengefinansierte utbyggingsprosjekter.

Vinn-vinn for folk, samfunn, klima og miljø!

Stem Venstre om du er på lag med framtida!

Håvar Bettum, 2. kandidat Tønsberg Venstre

Les flere leserinnlegg i ReAvisa-arkivet.