Bekymra foreldre: – Ikke enda en vinter i frykt for dette?

ReAvisa_buss_241115_3_NETT

HER GIKK DET GALT: I fjor vinter velta en buss på piggfrie vinterdekk på Hvitsteinveien i Fon. Heldigvis gikk det bra med alle i bussen. Det er Unibuss AS som kjører ruta, på oppdrag fra Vestfold kollektivtrafikk (VKT). Foto: Stian Ormestad.

FON/VÅLE: Flere bekymra foreldre lurer på om vi går en ny vinter i møte med busser uten piggdekk eller kjetting på isglatte veier. Ingen grunn til bekymring, mener Unibuss AS, som fortsatt helst kjører på piggfrie dekk.

annonse

Mandag morgen, etter vinterens første snøfall, kom en god del elever for seint med bussen til Kirkevoll skole. Det bekrefter Linn Vestbøstad, inspektør og stedfortreder for Kirkevoll-rektor Nina Henriksen, som er på jobbreise.

En ting er å komme for seint på skolen, noe mye mer alvorlig er hvis det går som det gikk i fjor. Da ramla en buss utenfor Hvitsteinveien i Fon og velta ned i grøfta med 35 skoleelver i ombord. Heldigvis ble ingen alvorlig skadet.

ReAvisa har i dag, på vinterens første snødekte skoledag, fått henvendelser fra flere bekymra foreldre. Grunnen til forsinkelsene i dag var mye lik det som skjedde da det gikk galt forrige vinter.

– Skolebuss forsinket til skolen på grunn av glatte veier, ikke strødd. Samme som i fjor – ikke piggdekk, ikke kjetting. En vinter til med dette!?, skriver en fortvila pappa fra Krakken i Fon. 

Han forteller at en av hans barn var blant de lettere skadde da skolebussen velta i grøfta forrige vinter. Skrekken sitter fortsatt i, og det er langt ifra beroligende at akkurat samme problemer dukker opp allerede ved første møte med vinteren, i år igjen.

– Det var ikke hyggelig, den hendelsen i fjor, sier Linn Vestbøstad ved Kirkevoll skole til ReAvisa. – Det er fint at foreldrene bryr seg.

Siden sist har skolen hatt møte med Unibuss og VKT, med fokus på trafikksikkerhet. Spesielt etter ulykken var det viktig å møtes, forteller Ina Helen Østby, pressekontakt i Unibuss AS. På møtet ble det snakka om trafikksikkerhet.

– Vi informerte om at sikkerheten alltid går først. Er det uforsvarlig å kjøre, har våre sjåfører fått streng beskjed om å stoppe bussen og vente til det er strødd, eller å legge på kjetting, forteller Østby.

– Blir det forsinkelser skal Unibuss varsle skolen, så skoleledelsen er oppdatert på hva som skjer. Det er bedre å komme trygt fram, sjøl om man kommer for seint.

ReAvisa_buss_241115_2_NETT

BUSSVELT: Det var dramatisk da en skolebuss havna på sida i grøfta på Hvitsteiveien, rett ovenfor Myrekrysset, tirsdag 24. november 2015. Foto: Stian Ormestad.

I dag var alle busser skodd med vinterdekk, men ikke piggdekk. Noen busser skal skos med piggdekk i løpet av denne uka, på de rutene der Unibuss mener det trengs.

– Per nå står alle bussene på piggfrie vinterdekk, ja. Å legge om til piggdekk er blitt planlagt til denne uka, siden piggdekk på asfalt kan være svært glatt og en dårligere løsning fram til det blir ordentlig vinterføre, forteller Østby.

– Vi har gjort noen nye vurderinger, slik at det vil være flere busser på piggdekk i år sammenliknet med i fjor. På ruter der vi ser at det er tøffere kjøreforhold, kommer vi til å bruke piggdekk.

Pressekontakten kan ikke ned på detaljnivå si hvilke ruter som er vurdert til «tøffere kjøreforhold»:

– Jeg veit at det gjelder ruter i det området vi snakker om, men jeg kan ikke si det helt ned på rute for rute. Men det er blant annet ruter i Re.

Østby forteller, akkurat som da ReAvisa spurte forrige vinter, at Unibuss fortsatt helst kjører på piggfrie vinterdekk, men at de er mer på glid i forhold til lokale tilpasninger.

– Vi har kjørt opp alle traseene siden sist og gjort noen nye vurderinger. Der det er blanda kjøreforhold med vinterføre og bar asfalt om hverandre, vurderer vi det fortsatt dithen at dekk med pigger er farligere enn piggfrie. Bare ruter med javnt over vinterføre hele veien blir vurdert tryggere med piggdekk.

Unibuss AS kjører skoleruta på oppdrag av Vestfold kollektivtrafikk (VKT). Trond Myhre, markedsdirektør i VKT, mener det er viktig å ha en dialog med Unibuss gjennom vinteren.

Ellers vil ikke VKT foreta seg noe spesielt, men henviser ReAvisa til Unibuss.

ReAvisa_buss_241115_8_NETT

KLATRA UT TAKLUKA: Alle barna på bussen hjalp hverandre med å få løs bilbelter og å komme seg trygt ut gjennom nødutganger – som denne takluka som ble sparka ut. Bildet er fra bussulykken for et snaut år siden. Foto: Stian Ormestad.

ReAvisa oppnådde kontakt med Kirkevoll-rektor Nina Henriksen helt på tampen av jobben med denne saken. Hun er på arbeidsreise og blir oppgitt over nyhetene hjemmefra: – Vi hadde en del tull og tøys med dette i fjor, vi hadde det.

– Det stemmer at vi hadde et møte med Unibuss etter ulykken sist vinter, der vi ble enig om å gå gjennom rutiner på hver vår kant. Unibuss skulle sørge for at bussene alltid var skodd etter føret, blant annet. Kommunen skulle sørge for strøing.

– Jeg må følge opp denne saken, også med FAU. Det er ikke bra at foreldre er bekymra for å sende barna sine med skolebussen. Sånn skal det ikke være.

Pressekontakt Østby er enig: – Sikkerheten er selvsagt det aller, aller viktigste. Foreldrene skal ikke være redde for å sende barna med bussen. I den grad foreldrene fortsatt er bekymra, så er det bare å si ifra.

Sånn sett er alle parter enig. Enigheten slår sprekker når det kommer til hvordan bussene skal være skodd. Det kan virke som om Unibuss er mer redd for piggdekk på bar asfalt enn piggfrie dekk på speilblank is – som det er en god del av på våre Re-veier på vinterstid.

, ,