– Kommer ikke til å bruke veien

bompengerHåvard Hjelmtvedt (32) og Frode Riis (33) bor i Re og jobber i Horten. Ingen av dem trenger å betale bompenger for å kommer seg på jobb, selv om landets dyreste bomvei åpner på grensa mellom Horten og Re.

Begge regner med mer trafikk på veiene de kjører til jobb – via Kopstad eller over Solerødveien – der det fortsatt er gratis å passere kommunegrensa til Horten.

Håvard Hjelmtvedt bor i Fon nord for Svinevoll og bruker i dag veien om Kopstad. Alternativet å kjøre om Skoppum blir bare enda mindre aktuellt med bompenger der.

Frode Riis bor ved Ramnes kirke og vil bruke samme vei som Hjelmtvedt. Eller Kåpeveien over «bakkane», videre på Solerødveien og Hortensveien inn til byen. Det er ikke aktuelt å kjøre den nye bomveien over Skoppum.

– Eneste vi kommer til å merke er vel at flere bruker veiene vi bruker for å slippe å betale 33 kroner i bompenger hver vei på den nye veien, sier Frode Riis.

E24.no har tidligere omtalt riksvei 306, fra årsskiftet riksvei 19, som Norges dyreste vei.
– Landeveisrøveri, sier Jan Strange fra Revetal, leder for Norges Lastebileierforbund i Vestfold, til det samme nettstedet.

Prisen på den splitter nye veistrekninga på totalt 4,4 kilometer fra kommunegrensa mellom Re og Horten, forbi Skoppum og inn mot Horten sydfra koster 33 kroner for personbiler og 66 kroner for kjøretøy over 3,5 tonn. Veien blir fullfinansiert av bompenger.

Det blir ut fra E24s beregninger ti ganger så dyrt å kjøre den nye strekningen ved Skoppum som strekningen Tønsberg-Oslo, målt i bompenger per distanse.

Med bom-brikke kan du få prisen ned i det halve ved å forskuddsbetale. Innkrevingen starter først 4. januar, veien ble offisielt åpnet torsdag 17. desember.

bompenger_2